• slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika

Izzivi v Savdski Arabiji so veliki, priložnosti še večje

Čas branja: 6 min
18.03.2014  22:30
Kraljevina Savdska Arabija je dežela z veliko poslovnimi možnostmi in ambicijami, ki so spodbujene tudi s skokovitim razvojem sosednjih Združenih arabskih emiratov (ZAE), še posebno Dubaja.

Več iz teme:  
Obveščaj me o novih člankih:  
National Grid dodaj
Nenad Savič dodaj
Rogaška Crystal dodaj
Rudis dodaj
Eta dodaj

Savdska Arabija je največja država v letu 1981 ustanovljenega kluba GCC (Gulf Cooperation Council), ki poleg nje vključuje še Bahrajn, Kuvajt, Oman, Katar in ZAE ter si prizadeva za usklajen znanstveni, tehnološki in gospodarski razvoj Bližnjega vzhoda.Z največjimi zalogami surove nafte in zemeljskega plina ima Savdska Arabija tudi odlična izhodišča za svoj nadaljnji razvoj, kar se izkazuje v številnih velikopoteznih gospodarskih projektih.

riad-ss.1395168785.jpg.o.600px.jpg
Savdska Arabija in celoten Bližnji vzhod sta velik potencialni trg tudi za slovensko gospodarstvo, tako za izdelke kakor tudi storitve, seveda ob zavedanju, da je konkurenca svetovna, ponudba velikanska, prav taka pa je tudi poraba.

Tako se denimo končuje gradnja povsem novega finančnega centra v Riadu, ki bo s kar 42 visokimi poslovnimi stavbami in 900 tisoč kvadratnimi metri poslovnih površin največji na Bližnjem vzhodu. Tudi elektrifikacija države v podporo gospodarskemu razvoju poteka izjemno intenzivno in ob sedem- do osemodstotnem letnem povečanju potreb napovedi kažejo, da bo maksimalna proizvodnja električne energije do leta 2021 zrasla z zdajšnjih približno 45 tisoč na 77 tisoč megavatov.

Financiranje razvoja ni težava

Denar za financiranje razvoja ni težava in tudi rast BDP v letu 2013 je bila 3,8-odstotna. Veliko večji izziv sta znanje in izobražena delovna sila. Skoraj 35 odstotkov od 5,6 milijona prebivalcev glavnega mesta Riad je tuje delovne sile. Dežela ima sicer poleti ekstremne bivalne razmere, saj dnevna temperatura doseže tudi med 45 in 50 stopinjami Celzija, a to ne zmanjšuje zanimanja za začasno bivanje ali delo v njej.

Večino delovne sile pomenijo zaposleni iz Pakistana, Bangladeša ali Malezije, ki delajo v gradbeništvu in različnih servisnih storitvah, nemalo pa je tudi visokoizobraženih strokovnjakov iz razvitih držav, ki prinašajo znanje in izkušnje.Tako je pot v to državo prek angleškega poslovnega partnerja 2GC Active Management pripeljala tudi mene. Na povabilo partnerja, ki deluje na Bližnjem vzhodu že od leta 2003 in čigar poslovna dejavnost je svetovanje na področju strateškega upravljanja (strategic management consulting), mi je bila lani ponujena priložnost, da se vključim v projekt strateškega prestrukturiranja največjega elek­trodistribucijskega podjetja Saudi Electricity Company in njegove odvisne družbe SA National Grid.Priložnost je bila izjemna in z odlično opravljenim delom sem si odprl vrata za intenzivnejše sodelovanje tudi v prihodnje. Poleg tega mi vsak stik z domačini pomeni učno izkušnjo, poveča razumevanje njihovega razmišljanja in delovanja ter omogoča, da intenzivno odstranjujem zadržke in ovire, ki sem jih imel na začetku.

Vsi niso šejki

Kot zanimivost naj povem, da je bil eden takih zadržkov tudi oblačenje Savdijcev. Njihovo tradicionalno moško oblačilo je »thawb«, to je nekakšna srajca, ki sega vse do gležnjev, bela ali rdeče-bela ruta, ki jo imajo na glavi, ter tanek dvojen ovoj črne barve, ki ga imajo položen na ruto, da jim ta ne zdrsne z glave.

Ko sem se znašel na delavnici s 30 udeleženci, sem najprej pomislil, da imam v dvorani 30 šejkov, in temu primerna je bila tudi moja trema. A hitro se je izkazalo, da je to le čisto navadno tradicionalno oblačilo domačinov in da tako kot smo zahodnjaki vajeni moških oblek v vseh odtenkih črne in sive barve, imajo Savdijci svoja oblačila, ki so praviloma bela, pozimi pa jih zamenjajo tudi rjava, siva ali modra.

Vprašanje, ki si ga ponavadi vsak postavi, je tudi, ali ima barva rute kakšen pomen. Odgovor, ki sem ga dobil, je bil vedno nikalen. Je pa druga podrobnost, ki razkrije nekoliko višji ali nižji status sogovornika, to so manšetni gumbi in obuvalo.

Od sedmih zjutraj do treh popoldne

Kakor sem omenil, še zdaleč niso vsi Arabci šejki, temveč so večinoma državni uslužbenci, uradniki, inženirji, ki opravljajo svoje delo v petdnevnem delovnem tedniku od sedmih zjutraj do treh popoldne, od nedelje, ki je zanje prvi delovni dan v tednu, do četrtka.

Ena večjih težav, s katero se srečujejo, je prevoz na delo in z njega, in če niso tako bogati, da bi imeli svojega voznika, vključuje jutranje opravilo tudi prevoz otrok v šolo ali vrtec. Ženske namreč ne morejo prevzeti tega opravila, ker je Savdska Arabija država, kjer ženske na žalost te pravice še nimajo, a po zatrjevanju domačinov v prihodnjih desetih letih tudi v odnosu do žensk pričakujejo velike spremembe.

Javnega prometa ne poznajo

Javnega prometa v obliki avtobusov, tramvajev ali podzemne železnice v taki obliki, kot smo je vajeni na zahodu, ne poznajo, obstajata le dve vrsti prevoza - lasten ali taksi.Zato je na ulicah Riada po nekaterih ocenah prek pet tisoč taksijev, po drugi strani pa je vožnja z lastnim avtomobilom poceni, saj stane liter bencina le 0,2 evra. To pa pomeni seveda izjemno počasno vožnjo v prometnih konicah, čeprav je sicer vožnja zaradi širokih tri- ali štiripasovnih avenij razmeroma hitra. Sam sem se prevažal vedno s taksijem in vsaka vožnja je praviloma veliko več kakor samo to. Je pravo kulturno doživetje, saj so taksisti neizmeren vir informacij, če se je človek le pripravljen zaplesti v pogovor.

04-3-.1395168785.jpg.o.600px.jpg
Denar za financiranje razvoja ni težava, veliko večji izziv sta znanje in izobražena delovna sila. Nenad Savič, Unikatum

Znamka Evropa odpira vrata

Na začetku sem imel priložnost Savdijce samo opazovati, ko so kolegi vodili delavnice, in po njihovi hoji, njihovem vedenju, njihovi govorici sem zaznal, da so zelo umirjeni in da po svoje izžarevajo notranji ponos. Težko je to opisati, a ko sem imel prve pogovore z njimi, se mi je to potrdilo. Še več, zaznal sem, da je njihovo spoštovanje do sogovornika večje, če zaznajo, da je ta tudi sam ponosen na državo, iz katere prihaja.

Zato sem na začetku vsake delavnice predstavil Slovenijo, njene lepote in dosežke ter nikoli nisem pozabil poudariti, da je Slovenija del Evrope. Malo jih je zmotilo, da Slovenija nima nobene svetovne blagovne znamke, a me je rešila Rogaška Crystal, katere trgovina se ponosno bohoti v središču Riada. Tudi blagovna znamka Evropa odpira vrata in sproža zanimanje, saj jo povezujejo z mnogimi uspešnimi poslovnimi zgodbami.

Mnogi so mi po taki predstavitvi rekli, da bi zdaj radi videli Slovenijo tudi v živo, in zanimivo je, da so pri tem poudarili, da ne zato, ker ima Slovenija tako lepe doline, odlična smučišča, vinograde ali morje. Vse to imajo tudi Švica, Francija, Italija ali Avstrija, ki jih poznajo mnogo bolje. Rekli so mi, da bi radi videli Slovenijo zaradi tega, kako sem jim jo predstavil.

Vedno so na vprašanje, kam bi Slovenijo zemljepisno umestili, odgovorili, da je tam nekje proti Rusiji. Bili so močno presenečeni, ko so ugotovili, kje v resnici smo in da je to le šest ur vožnje z letalom iz Riada.

Spoštovanje kulture in tradicije je obvezno

A še nekaj je bilo treba jasno pokazati za uspešno komunikacijo in poslovni odnos z njimi, to je, da spoštuješ njihovo kulturo in tradicijo. Ni je treba razumeti, ni se treba strinjati, a treba je pokazati, da je ne zavračaš ali celo obsojaš.

Torej, ko sem si s predstavitvijo Slovenije in izkazanim spoštovanjem do njihove kulture in tradicije odprl vrata v njihova srca, je postala komunikacija z njimi lažja, tudi mnogo bolj odprta. Arabci so namreč precej zadržani sogovorniki, občutljivi za kritike in zelo hvaležni za pohvale ter hkrati spoštujejo avtoriteto.

Njihov odnos je topel, če je odnos do sogovornika iskren, in hladen, če je odnos le formalen.Sam sem v odnosu do njih doživel vse faze, od hladno odbijajoče do toplo sprejemajoče. Hladno odbijajočo sem doživel ob nespretno izraženi kritiki ne najuspešneje opravljene aktivnosti notranjih strokovnjakov podjetja, kjer sem svetoval in izvajal delavnice, ko sem moral zaradi nepremišljeno oblikovane trditve svoje stališče utemeljevati dobro uro in pol.

Zelo pa sem bil presenečen ob njihovem spontanem aplavzu ob koncu ene izmed delavnic in ob pohvalah ter izjavah zadovoljstva, ki sem jih bil deležen. Najbolj me je presenetilo zadovoljstvo, ki so ga izrazili nad mojo strogostjo in zahtevnostjo, da jim nisem pustil, da bi se odmaknili od jedra delavnice, čeprav so to nekako nenehno poskušali, saj so poskušali v času delavnice rešiti tudi kakšno operativno zadevo.

Priložnosti za naša podjetja

Savdska Arabija in celoten Bližnji vzhod sta velik potencialni trg tudi za slovensko gospodarstvo, tako za izdelke kakor tudi storitve, seveda ob zavedanju, da je konkurenca svetovna, ponudba velikanska, prav taka pa je tudi poraba. Država vlaga velikanske zneske v razvoj infrastrukture, elektrifikacijo gospodarstva, razvoj cestnih povezav, vodovodnega omrežja, interneta, prav tako pa tudi v razvoj šolstva in zdravstva. V Saudi Gazete ( [www.saudigazette.com.sa] ) je bil marca objavljen podatek, da so v obsežni raziskavi ugotovili, da kar 69 odstotkov organizacij in podjetij v Savdski Arabiji pričakuje v prihodnjih treh mesecih povečanje števila zaposlenih.

A usposobljenih strokovnjakov preprosto ni dovolj, zato obstaja velika priložnost tudi za svetovalna podjetja in za prenos znanja na področju računalništva, telekomunikacij, menedžmenta, prodaje in trženja ter še marsikje. Nekaj slovenskih podjetij (denimo Rudis, Eti Izlake, Rogaška) je na savdski trg že uspešno prodrlo in mislim, da je pravi čas, da dobijo še več posnemovalcev, kajti prostora za dobre je še veliko.

Opomba: Nenad Savič, direktor inštituta za inovativne poslovne modele Unikatom, v Savdski Arabiji sodeluje z angleškim partnerjem 2GC Active Management na področju strateškega prestrukturiranja podjetij.

Spoznavanje mesta zunaj največjih prometnic

Devetdeset odstotkov vseh taksistov je Pakistancev, ki sicer slabo govorijo angleško, a še vedno dovolj dobro, da se lahko dogovoriš vse potrebno. Partnerji so mi svetovali, naj od voznika vedno zahtevam, da vključi taksimeter, kar je pomenilo predvidljivo ceno vožnje za utečene razdalje. A poskusil sem tudi, kaj pomeni vožnja brez taksimetra z vnaprej dogovorjeno ceno, in ugotovil, da to pomeni vožnjo po bližnjicah tako, da taksist obdrži svoj dobiček kljub nižji ceni, dodana vrednost take vožnje je pa spoznavanje mesta zunaj največjih prometnic. Nenadoma ne vidiš le bleščečih stavb in neonskih reklam - obvezno v arabskem in angleškem jeziku, temveč bivalna naselja, prostore in igrišča, kjer se domačini družijo v prostem času.

Zgodilo se mi je tudi, da sem ostal brez dovolj gotovine za plačilo taksija in taksistu ponudil dve možnosti. Da izstopim, ko bo taksimeter pokazal znesek, ki sem ga imel še v žepu, ali da me počaka pred hotelom in mu prinesem denar, ko ga dvignem z bankomata. No, taksist je izbral tretjo možnost in rekel, da je tisti dan zaslužil že dovolj in da je čisto zadovoljen s količino denarja, ki sem jo še imel v gotovini, hkrati pa dejal, da če ta denar potrebujem, me pelje tudi zastonj. Že naslednji dan sem imel priložnost, da vrnem dobro z dobrim, in sem drugemu taksistu, ki je imel pokvarjen taksimeter in je pokazal polovico manj, kakor je bila običajna tarifa za izbrano razdaljo, plačal polni znesek. Hvaležno me je pogledal in se mi zahvalil tako, kot sem tudi sam naredil dan prej.


Več iz teme:  

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.